کت و شلوار خاص وب سایت شما

درخواست مشاوره رایگان ۰۹۱۴۳۶۰۴۵۵۷

سئو چیست و از چه جهت اهمیت دارد؟

1401/05/12

۴ دیدگاه

دسته بندی : اخبار

سئو چیست و از چه جهت اهمیت دارد؟

به فرآیندی که در هنگام طراحی و کدنویسی سایت، تولید محتوا برای سایت و ساخت لینک‌های خارجی برای سایت انجام می‌شود تا جایگاه سایت را در هنگام جستجو ارتقا دهد و در نتیجه سبب افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شود، سئو یا SEO می‌گویند. SEO در واقع مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌باشد.

موتورهای جستجو درنتیجه‌ی این بهینه‌سازیست که قادر هستند نتایج بهتر و مرتبطتری را هنگام جستجو به کاربر نشان دهند.

SEO = Search Engine Optimization = Search Experience Optimization

 

عوامل زیادی بر سئوی سایت اثر گذارند، از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛

 

1.      کلمات:

کلمات به کار رفته در سایت برای موتورهای جستجو با اهمیت هستند، زیرا عملکرد موتورهای جستجو به این صورت است که به تک تک کلمات توجه می‌کنند. به عنوان مثال اگر کاربر عبارت "طراحی سایت" را جستجو کند؛ موتور جستجو پس از بررسی تمامی سایت‌ها، ابتدا سایت‌هایی که دو کلمه‌ی "طراحی" و "سایت" در آن‌ها وجود دارد را به کاربر نشان می‌دهد.

2.     عنوان صفحه:

عنوان صفحه معمولا قابل مشاهده نیست و در قسمت کدهای صفحه نوشته شده است. این عناوین برای موتورهای جستجو بسیار مهم هستند؛ زیرا آنها در واقع بیانگر خلاصه‌ای از محتوای درج شده در سایت یا صفحه هستند. همانگونه که با خواندن عنوان یک کتاب میتوان با محتوای نوشته شده در آن به طور کلی آشنا شد، موتورهای جستجو نیز با استفاده از این عناوین قادر هستند سایت‌های مرتبط را تشخیص داده و به کاربر پیشنهاد مناسبتری بدهند.

Modern Web Design

3.     لینک‌های ورودی به سایت:

هنگامی که سایتی در محتوای خود به سایت دیگری اشاره می‌کند و به آن لینک می‌دهد، به این معناست که سایت موردنظر مطلب مفیدی داشته است. پس زمانی که سایت‌های زیادی به یک سایت لینک می‌دهند، این سایت از نظر موتورهای جستجو معتبر شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که موتورهای جستجو معمولا می‌توانند لینک‌های جعلی را شناسایی کنند. به عنوان مثال گوگل تنها برای سایت‌های پرمحتوا ارزش قائل است.

4.      کلمات استفاده شده در لینک‌ها:

اگر هنگام نوشتن محتوای سایت کلمه‌ای به سایت مشخصی لینک شود، موتور جستجو تشخیص می‌دهد که کلمه‌ی لینک شده به این سایت مربوط است.

به عنوان مثال اگر در سایتی نوشته شود که

"در هر اپیزود پادکست بی‌پلاس خلاصه‌ای از یک کتاب غیرداستانی تعریف می‌شود."

و کلمه‌ی "پادکست" از طریق سایت‌های متعددی به سایت "bpluspodcast.com" لینک شده باشد، گوگل تشخیص می‌دهد که کلمه‌ی "پادکست" به سایت "بی‌پلاس" مربوط است. درنتیجه هنگامی که کاربر کلمه‌ی "پادکست" را جستجو کند، گوگل سایت "بی‌پلاس" را در رتبه‌ی اول به او نشان می‌دهد.

5.     شهرت سایت‌ها:

سایت‌هایی که به صورت مرتب محتوای خود را به روز می‌کنند و لینک‌های ورودی به آن‌ها رو به رشد است، از نظر موتورهای جستجو دارای شهرت بیشتری هستند.

لازم یه ذکر است که این عوامل در صورتی موثر هستند که سبب تجربه کاربر را بهبود دهند.

 

دلیل اهمیت سئو سایت چیست؟

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چقدر به گوگل اعتماد دارید؟ بله اعتماد!

همگی ما روزانه با سوالاتی مواجه می‌شویم و فرقی ندارد که این سوالات سخت باشند یا ساده! تخصصی باشند یا غیر تخصصی! اولین و ساده‌ترین کاری که برای یافتن پاسخ سوال می‌کنیم، باز کردن سایت گوگل و پرسیدن آن از گوگل است.

با فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه و پیشرفت علم و همچنین تکنولوژی، اینترنت به ابزاری مفید، سریع، در دسترس و قابل اعتماد تبدیل شده است. اینترنت، دوستی همیشگی است که حتی در کوچکترین تصمیمگیری‌های ما نظیر خرید محصولات، پیدا کردن نزدیکترین پمپ بنزین، رزرو هتل و ... نقش مهمی ایفا می‌کند.

همانطور که گفته شد، نتایجی که کاربر پس از جستجو در موتورهای جستجو مشاهده می‌کنند، نقشی کلیدی در انتخاب و تصمیمگیری او بازی می‌کنند.

با سرمایه‌گذاری روی سئوی سایت، شما تضمین می‌کنید که سایت، محصول و یا خدمت شما  در زمانی مناسب به کاربر معرفی شود. زیرا کاربر هنگامی که به خدمت یا محصولی نیاز دارد و به دنبال پاسخی مناسب است، به دوست همیشگی خود یعنی گوگل مراجعه می‌کند.

جلب اعتماد کاربر، رمز موفقیت گوگل است. اگر واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم؛ ما به نتایجی که از جستجو در سایت گوگل به دست آورده‌ایم، اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغ (از جمله بنر، پیامک، ایمیل و ...) به ما عرضه شده است.

بسیاری از کسب و کارها تصور می‌کنند که برای رقابت در فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن سایتی با طراحی زیبا و قدرتمند کافی است. اما مسئله این است که شاید طراحی یک سایت زیبا و قوی، نقطه مناسبی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی باشد اما موفقیت آن را تضمین نمی‌کند.

یک فروشگاه لوازم آرایشی سنتی را تصور کنید که با کیفیت‌ترین برندهای دنیا را با بهترین یا کمترین قیمت به مشتریان عرضه می‌کند اما در یک کوچه‌ی فرعی و متروک قرار دارد. به نظر شما میزان فروش این فروشگاه با توجه به کیفیت خدمتی که ارائه می‌کند، چقدر همخوانی دارد؟!

همانطور که واضح و مبرهن است، این فروشگاه نمی‌تواند از بهترین قابلیت‌های خود به خوبی استفاده کند زیرا که از موقعیت مکانی خوبی برخوردار نیست.

همانگونه که موقعیت مکانی بر میزان فروش و مراجعه‌ی مشتریان یک فروشگاه حضوری موثر است، حضور در نتایج موتورهای جستجو و به دست آوردن جایگاهی مناسب در عبارات کلیدی برای یک سایت اینترنتی حائز اهمیت است و برای به حقیقت پیوستن این موضوع تنها به یک چیز نیاز است! یعنی سئو.

دلیل نیازمندی موتورهای جستجو به سئو چه می‌باشد؟

باید توجه داشت که هدف گوگل صرفا تشخیص سایت با محتوای باکیفیت و معتبر نمی‌باشد و رتبه‌ی سایت‌ها برای اولویت‌بندی نمایش به کاربر حائز اهمیت است.

دیدگاه ها۳۷ نظر


ارسال دیدگاه

درخواست مشاوره رایگان